Vasario mėn. įvykus susitikimui ir klausimų -atsakymų diskusijai dėl prekybos alkoholiniais gėrimais restoranuose, gavome NTAKD komentarus konkrečiais klausimais, kuriais su Jumis dalinamės.
Geroji naujiena – NTAKD jau inicijavo Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais licencijavimo taisyklių (toliau – Taisyklės) pakeitimą, siūlydami praplėsti licencijų Taisyklių 13.7 p. ir leidžiant verslui turėti vieną licenciją -vartoti vietoje ir išsinešti. Raštas su siūlymu atlikti pakeitimus išsiųstas LR Ekonomikos ir inovacijų ministerijai. Jį pridedame.
- 1. Ar atsiras galimybė papildyti turimą licenciją alkoholiui “vartoti vietoje” papildyti “vartoti vietoje ir išsinešimui”, nepildant prašymo naujai licencijai gauti? T.y. ar galimas licencijos papildymas tokiu atveju, neišsiimant naujos licencijos?
Departamentas 2020 m. vasario 17 d. raštu Nr. S-400 kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę bei į Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministeriją dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 20 d. nutarimu Nr. 618 patvirtintų Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais licencijavimo taisyklių (toliau – Taisyklės) pakeitimo, numatant Taisyklėse įteisinti galimybę papildyti licenciją, kai licencijos turėtojas nori pakeisti ir/ar papildyti alkoholinių gėrimų pardavimo būdą. Rašto kopija pridedama.
- 2. Norime organizuoti degustacines vakarienes (maisto ir vyno derinimas), kurias reklamuotume per FB ir savo naujienlaiškį. Reklamos legalumas?
Informaciją apie alkoholinių gėrimų degustaciją leidžiama teikti tik Įstatymo 29 str. 2 d. numatytose vietose (pvz., mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietose, kuriose alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse). Departamentas alkoholio reklamą vertina pagal teismų praktikoje suformuotus elementus. Alkoholio reklamos sąvoką sudaro du elementai: informacijos, skatinančios (siekiama daryti poveikį vartotojų pasirinkimams) įsigyti ar vartoti alkoholio produktus, skleidimas, ir tokios informacijos sąsajos su įmonių komercine, ūkine ir finansine veikla. Kiekvienu atveju šie abu elementai turi būti vertinami neatsiejamai vienas nuo kito, atsižvelgiant į visas turinčias reikšmės aplinkybes. Alkoholio reklama taip pat įvertinama per vidutinio vartotojo prizmę, vertinant pateiktos informacijos visumą iš pirmo įspūdžio, taip pat pateikimo būdą ar formą, jų galimą poveikį vartotojui.
- 3. Norėtume tęsti edukacinius renginius klientams , parduodant bilietus per sisteminius platintojus (Gera dovana, Laisvalaikio dovana ir kt.), kurių metu aiškintume kaip teisingai priderinti vyną prie maisto (su minimaliu vyno paragavimu )? Tai nėra dovana, nes klientas bilietą perka?
Departamento vertinimu, tokie veiksmai būtų vertinami pagal tuos pačius principus, nurodytus atsakyme Nr. 2. Iš Jūsų pateiktos informacijos tikėtina, kad tokia informacija būtų laikoma draudžiama alkoholio reklama, tačiau konkretus informacijos turinys vertintinas individualiai. Taip pat tokie veiksmai turi ir draudimo atsiskaityti už alkoholinius gėrimus kuponais požymius.
- 4. Laimingų valandų organizavimas ir skelbimas pastato lifte, kuriuo pervažiuojame iš vienos erdvės su alkoholio licencija iki kitos ?
Atsižvelgiant į tai, kad liftas nėra alkoholinių gėrimų prekybos vieta, informacijos apie alkoholinius gėrimus pateikimas jame, Departamento vertinimu, galimai būtų laikomas draudžiama alkoholio reklama. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad „laimingų valandų“ organizavimas papildomai galėtų būti įvertintas kaip draudžiamos akcijos, kuria siekiama skatinti įsigyti ir vartoti alkoholinius gėrimus, organizavimas, bei galimai informacijos apie kainų sumažinimą skelbimas.
- Klausimas dėl rūkymo terasose. Nuo 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo draudimai rūkyti balkonuose ir tam tikrose viešose vietose. Ar tai galioja nuosavam viešbučio kiemui, kuriame yra lauko terasa.
Pažymėtina, kad Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 19 str. 1 d. 9 p. draudimas rūkyti terasose nustatytas daugiabučių namų terasoms. Jūsų atveju būtų aktualus to paties įstatymo 19 str. 1 d. 7 p. numatytas draudimas rūkyti vietose, kuriose teikiamos viešojo maitinimo paslaugos aptarnaujant pirkėjus lauko sąlygomis (prie lauke esančių stalų, pavėsinėse, kituose lauko įrenginiuose), išskyrus rūkymui skirtas vietas. Nustatant rūkymo vietas, būtina pažymėti staliukus, prie kurių aptarnaujami rūkantys klientai, ir atskirti juos nuo nerūkantiems lankytojams skirtų staliukų tam, kad nerūkantys asmenys nebūtų priversti kvėpuoti tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių dūmais.
- Klausimas dėl alkoholio (vyno) įtraukimo į dovanų kuponus ir atsiskaitymo už alkoholį (vyną) dovanų kuponais. Šiuo metu tai yra draudžiama, bet dalis restoranų vis tiek tai daro. Patiriame spaudimą iš klientų, kurie nuolatos prašo įtraukti vynų derinius prie degustacinių vakarienių, nes esą kiti tai daro. Restoranuose vis tiek dovanų kuponais niekas neatsiskaito tik alkoholį, gal „paketams” būtų galima taikyti išimtį?
Alkoholio kontrolės įstatymo 28 str. 1 d. 2 p. numatytas draudimas visuomenės informavimo priemonėse išspausdintų ar kitokiais būdais išplatintų kuponų savininkams taikyti fiksuotas nuolaidas alkoholiniams gėrimams arba laikyti šiuos kuponus kitokiomis dalinio arba viso mokėjimo priemonėmis. Departamentas pažymi, kad Alkoholio kontrolės įstatyme nėra numatytos išimtys paslaugų paketams, todėl sudaryta galimybė viešbučio klientams atsiskaityti dovanų kuponu už alkoholinius gėrimus prieštarautų Alkoholio kontrolės įstatymo nuostatoms.
- 7. Kokia situacija su alkoholinių gėrimų kainoraščio viešinimu socialiniuose tinkluose? Ar tai nėra neleistina alkoholiniu gėrimu reklama?
Departamento vertinimu, meniu su alkoholiniais gėrimais viešinimas, galimai būtų traktuojamas kaip alkoholio reklama, kadangi informacija apie alkoholinius gėrimus pateikiama ne Alkoholio kontrolės įstatymo 29 str. 2 d. įtvirtintoje vietoje.
- Ar yra alkoholinių gėrimų talpos apribojimai mini barams kambariuose? Jei taip kur galima šiuos apribojimus atrasti?
Alkoholinių gėrimų talpos apribojimai minibarams įtvirtinti Alkoholio kontrolės įstatymo 2 str. 171 d., kuriame apibrėžta minibaro sąvoka: „Minibaras – viešbučio kambaryje įrengtas nedidelis (iki 55 litrų talpos) baras-šaldytuvas, kuriame laikomos alkoholinių gėrimų (neputojančio ir aromatizuoto vyno, natūralios fermentacijos vaisių vyno, supilstyto į ne didesnę kaip 250 mililitrų tarą, kitų alkoholinių gėrimų (išskyrus putojantį vyną, natūralios fermentacijos sidrą, alų ir alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais), supilstytų į ne didesnę kaip 200 mililitrų tarą, putojančio vyno, natūralios fermentacijos sidro, alaus ir alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais) atsargos, skirtos vartoti viešbučio kambario gyventojams.“
- 9. Ar prekyba karštu vynu išsinešti yra draudžiama? Diskusijos metu, buvo iškilęs klausimus dėl prekybos karštu vynu. Departamento nuomone, prekyba karštu vynu draudžiama dėl per didelio alkoholio stiprumo, o į Vilniaus miesto savivaldybė tikina, kad nedraudžiamas pardavimas iki 7 laipsnių. Išties toks palengvinimas pagelbėtų labai daug verslų, ypač esantiems Senamiestyje, Vingio parke ar kitose pasivaikščiojimo vietose.
2004 m. balandžio 9 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 408, patvirtintose Apdoroto tabako, kaitinamojo tabako produktų, etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų ženklinimo specialiaisiais ženklais – banderolėmis taisyklėse numatyta, kad banderolių klijuoti nereikalaujama ant kulto apeigoms vartojamo vyno, kurio gavėjai yra Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatyme nurodytų tradicinių Lietuvos religinių bendruomenių ir bendrijų religiniai centrai (21.5 p.) ir ant alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidro, kurio faktinė alkoholio koncentracija, išreikšta tūrio procentais, yra ne didesnė kaip 8,5 procento tūrio (21.6 p.). Tai reiškia, kad vynas negali būti pilstomas ir parduodamas išsinešti, kadangi išpilsčius vyną į kitą tarą, jos neįmanoma paženklinti banderolėmis. Alų, alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrą galima parduoti išsinešti taroje, ją tinkamai pažymėjus teisės aktų nustatyta tvarka, visus kitus alkoholinius gėrimus – tik gamyklinėje taroje.
Taip pat Departamentas atkreipia dėmesį, jog prekyba karštu vynu išsinešti Jūsų minimose vietose (Senamiestyje, Vingio parke ir kt.) galimai prieštarautų Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 484 str. 1 d. numatytam draudimui vartoti alkoholinius gėrimus gatvėse, stadionuose, skveruose, parkuose, visų rūšių viešajame transporte, automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos.
Turintiems klausimų, situacijų, kurioms reikalingas NTAKD išaiškinimas, prašome rašyti asociacijai.